RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN IBADAT DARJAH TIGA
MINGGU 1
Nama:
|
Masitah
Solleha Binti Sazali
|
Mata
pelajaran:
|
Sirah
|
Kelas:
|
3 Amanah
|
Tarikh:
|
3 Januari
2019
|
Masa:
|
3.00-3.30
petang
|
Bilangan:
|
25 orang
|
Tajuk:
|
Hadas.
|
Kemahiran:
|
Membaca dan menulis.
|
Kaedah:
|
Dialog.
|
Pengetahuan
sedia ada:
|
1.
Murid
mengenali beberapa contoh hadas.
2.
Murid
mengetahui tidak sah melakukan ibadah ketika berhadas.
|
Hasil
pembelajaran:
|
1.
Murid
dapat membezakan beberapa jenis hadas.
2.
Murid
dapat menyatakan bahagia hadas.
|
Kemahiran
berfikir:
|
Soal jawab dan
merumus.
|
Penerapan
nilai:
|
Khusyuk,
disiplin dan fokus.
|
Bahan bantu
mengajar:
|
Kad manila,
kertas dan kertas warna dan debu tanah yang suci.
|
Langkah/masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa.
بسم الله الرحمن الرحيم
الله م افتح علينا حکمتک وانشر علينا من خزاءن رحمتک
ياأرحم الرحمين
|
|
Khusyuk.
|
Set induksi
(5 minit)
|
1.
Apakah maksud
simbol tersebut?
Andaian jawapan: Tandas.
2.
Kerap menjumpai
simbol tersebut di mana?
Andaian jawapan:
-Berdekatan surau
-Tempat kunjungan orang awam.
3.
Apa tujuan
untuk ke tandas?
Andaian jawapan:
Membung hadas.
|
1.
Guru menampal
gambar pada kad manila di papan putih.
2.
Guru mengutarakan
beberapa soalan yang berkaitan.
3.
Pelajar cuba
menjawab mengikut pengetahuan sedia ada.
4.
Guru mengaitkan
gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
Kemahiran berfikir:
-Membuat perkaitan
-Sumbangsaran.
Strategi:
-Berpusatkan murid.
-Berpusatkan bahan.
Pendekatan:
-Deduktif
Nilai:
-Berani mencuba
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Pengertian hadas:
-Keadaan tidak suci pada diri seseorang yang menyebabkan ibadah
tertentu.
-Contoh ibadah:
Solat, tawaf, menyentuh dan membawa al-Quran tidak sah
dilakukannya.
|
-Guru menerangkan pengertian hadas.
-Guru meminta murid berbincang secara berdua-dua.
-Guru menyoal kembali kepada murid.
|
Strategi:
Pemusatan guru.
Nilai:
Disiplin dana fokus.
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Bahagian hadas:
-Pengertian hadas kecil.
-Perkara yang menyebabkan hadas kecil (batal wuduk).
-Contoh orang yang berhadas kecil.
-Pengertian hadas besar.
-Perkara yang menyebabkan hadas besar.
|
-Guru menerangkan isi pelajaran.
-Guru meminta murid menyelesaikan permasalahan yang yang
disediakan oleh guru.
|
Menggunakan bahan bantu mengajar:
-Kad manila -Kertas -Kertas warna |
Langkah 3
(5 minit)
|
Cara-cara bersuci daripada hadas:
-Bersuci dari hadas kecil.
-Bersuci dari hadas besar.
Larangan ketika berhadas.
|
-Melakukan demonstrasi tayamum.
-Mengadakan sumbangsaran bersama murid.
|
Menggunakan bahan bantu mengajar:
-Debu tanah yang suci.
Nilai: -Fokus Kemahiran: -Mendengar -Melihat |
Penutup
|
Hadas adalah berbeza dengan najis.
Hadas terbahagi kepada dua bahagian iaitu kecil dan besar.
Terdapat beberapa perkara yang menyebabkan terjadinya hadis kecil
dan besar.
Terdapat beberapa cara untuk bersuci daripada hadas kecil dan
besar dan terdapat juga beberapa larangan ketika berhadas.
|
-Beberapa orang murid diminta untuk menjawab suai padan yang telah
disediakan oleh guru.
-Mengulang kembali secara ringkas pelajaran yang diajar.
|
-Merumus pembelajaran.
Nilai:
-Mempunyai kesedaran dan lebih prihatin terhadap diri sendiri ketika
sebelum melakukan ibadah.
|
Catatan refleksi: Saya
berasa bersyukur kerana dapat menyampaikan ilmu yang bermanfaat kepada murid
dan pembelajaran hari ini berjalan dengan lancar walaupun terdapat serba
sedikit kekurangan. Tetapi saya berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat
penambahbaikan dari masa ke semasa.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN IBADAT DARJAH TIGA
MINGGU 2
Nama:
|
Masitah
Solleha Binti Sazali
|
|||
Mata
pelajaran:
|
Ibadat
|
|||
Kelas:
|
3 Amanah
|
|||
Tarikh:
|
11 Februari
2019
|
|||
Masa:
|
3.00-3.30 petang
|
|||
Bilangan:
|
25 orang
|
|||
Tajuk:
|
Haid, nifas dan istihadah.
|
|||
Kemahiran:
|
Membaca, mengira dan
menulis
|
|||
Kaedah:
|
Menggunakan ICT.
|
|||
Pengetahuan
sedia ada:
|
|
|||
Hasil
pembelajaran:
|
|
|||
Kemahiran
berfikir:
|
Soal jawab
dan merumus,
|
|||
Penerapan
nilai:
|
Khusyuk dan disiplin.
|
|||
Bahan bantu mengajar:
|
Komputer dan
LCD.
|
|||
Langkah/masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
catatan
|
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa.
بسم
الله الرحمن الرحيم
الله م افتح علينا حکمتک وانشر علينا من خزاءن رحمتک
ياأرحم الرحمين
|
|
Khusyuk.
|
|
Set induksi
(5 minit)
|
Menunjukkan gambar seorang remaja perempuan berserta ciri-cirinya
dan juga gambar seorang wanita yang baru mendapat anak.
1.
Gambar apakah
itu?
Andaian jawapan:
Seorang perempuan remaja dan wanita yang baru bersalin.
2.
Adakah mereka
boleh bersolat dan penuh dalam tempoh sebulan?
Andaian jawapan:
Tidak.
3.
Mengapa tidak
boleh solat?
Andaian jawapan:
Mereka keluar darah kotor.
|
1.
Guru memaparkan
gambar tersebut di papan putih dengan menggunakan LCD.
2.
Melakukan
proses soal jawab.
3.
Guru mengaitkan
gambar dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
Menggunakan bahan bantu mengajar:
-LCD -Komputer
Teknik:
Menggalakkan pelajar untuk berfikir
|
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Pengertian haid, nifas dan istihadah:
Haid: Darah yang keluar daripada Rahim perempuan pada setiap bulan
seawal 9 tahun yang bukan disebabkan penyakit wiladah (melahirkan anak)
Nifas: Darah yang keluar daripada rahim perempuan ketika atau
selepas melahirkan anak.
Istihadah: Darah penyakit yang keluar daripada Rahim perempuan
selain pada masa haid dan nifas.
|
Meminta beberapa orang murid menyebut pengertian haid, nifas dan
istihadah dari sudut kefahaman mereka.
|
Teknik:
-Pengulangan.
|
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Tempoh masa bagi haid, nifas dan istihadah.
|
-Memaparkan video cara perkiraan tempoh masa haid, nifas dan
istihadah serta memaparkan carta perkiraannya.
-Guru meminta murid-murid untuk kira bersama dan membuat jadual
tempoh masa tersebut di dalam buku tulis.
|
Menggunakan bahan bantu mengajar:
-LCD -Komputer Strategi: -Berpusatkan bahan. |
|
Langkah 3
(5 minit)
|
Perkara yang dilarang ketika haid dan nifas.
-Cara menyucikan diri daripada haid dan nifas berserta istihadah.
-Langkah-langkah untuk melakukan solat bagi perempuan yang
beristihadah.
-Niat mandi wajib.
|
-Guru menayangkan video.
|
Menggunakan bahan bantu mengajar:
-LCD -Komputer Strategi: -Berpusatkan bahan. |
|
Penutup
(3 minit)
|
Darah haid,nifas dan istihadah hanya berlaku kepada perempuan
sahaja. Terdapat tempoh masa untuk setiap darah tersebut agar mudah untuk
membezakannya. Ada perkara yang dilarang ketika berada dalam keadaan haid dan
nifas. Antara contohnya ialah tidak boleh mendirikan solat. Setelah berhenti
darah-darah tersebut, terdapat cara yang perlu diikuti untuk membersihkan
diri iaitu hanya dengan mandi wajib.
|
-Guru meminta beberapa orang murid untuk mengisi tempat kosong
pada soalan yang dipaparkan di papan putih.
-Guru merumuskan secara ringkas tentang isi pelajaran yang baru
dipelajari.
-Guru membuka ruang kepada murid untuk bertanya soalan.
|
Menggunakan bahan bantu mengajar:
-LCD -Komputer Strategi: -Berpusatkan bahan. |
|
Catatan refleksi: Saya berasa bersyukur
kerana dapat menyampaikan ilmu yang bermanfaat kepada murid dan pembelajaran
hari ini berjalan dengan lancar walaupun terdapat serba sedikit kekurangan.
Tetapi saya berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari masa
ke semasa.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN IBADAT DARJAH TIGA
MINGGU 3
Nama:
|
Masitah
Solleha Binti Sazali
|
|||
Mata
pelajaran:
|
Ibadat
|
|||
Kelas:
|
3 Amanah
|
|||
Tarikh:
|
11 Februari
2019
|
|||
Masa:
|
3.00-3.30 petang
|
|||
Bilangan:
|
25 orang
|
|||
Tajuk:
|
Baligh
|
|||
Kemahiran:
|
Membaca dan
menulis
|
|||
Kaedah:
|
Dialog.
|
|||
Pengetahuan
sedia ada:
|
1.
Murid
mengetahui orang yang sudah baligh itu ialah orang dewasa.
|
|||
Hasil
pembelajaran:
|
1.
Murid
dapat menyatakan 3 ciri-ciri orang yang baligh.
2.
Murid
dapat membezakan tanda-tanda baligh dari segi jasmani diantara lelaki dan
perempuan.
|
|||
Kemahiran
berfikir:
|
Soal jawab
dan merumus,
|
|||
Penerapan
nilai:
|
Khusyuk dan disiplin.
|
|||
Bahan bantu mengajar:
|
Kad manila
dan kertas warna.
|
|||
Langkah/masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
catatan
|
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa.
بسم
الله الرحمن الرحيم
الله م افتح علينا حکمتک وانشر علينا من خزاءن رحمتک
ياأرحم الرحمين
|
1.
Guru meminta
murid membaca doa pelajaran.
2.
Guru dan
murid membaca doa pelajaran bersama-sama.
|
Khusyuk.
|
|
Set induksi
(5 minit)
|
Beri satu situasi kepada murid:
“Sedang berjalan-jalan, terjumpa sejumlah wang.”
1.
Adakah kamu
mengambil duit tersebut atau bertanya kepada orang lain jika ada kehilangan
wang?
Andaian jawapan:
Ambil duit tersebut.
2.
Kalau ustazah
yang menjumpai wang tersebut, ustazah akan bertanya kepada orang lain jika
ada kehilangan wang. Kamu rasa kenapa?
Andaian jawapan:
Kerana guru sudah besar dan boleh berfikir jauh.
3.
Kalau orang
yang dah besar dan berfikiran jauh, dalam islam orang tersebut boleh
dipanggil apa? Sudah menapai tahap apa?
Andaian jawapan:
Sudah baligh.
|
1.
Melakukan
proses soal jawab.
2.
Guru mengaitkan
situasi dengan tajuk yang hendak dipelajari.
|
Kemahiran:
-Berfikir. -Mendengar. |
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Pengertian baligh:
Bahasa: Sampai atau jelas.
Istilah: satu tahap umur manusia sudah sampai atau jelas dari
segi jasmani, rohani, akal dan emosi untuk menerima dan mengamalkan seluruh
perintah Allah SWT dan meninggalkan seluruh larangan-Nya.
-Perkembangan umur manusia menurut islam.
|
-Melakukan sesi sumbangsaran bersama murid.
-Guru menerangkan maksud baligh. |
Nilai:
-Berani mencuba. Strategi: -Berpusatkan guru. -Berpusatkan bahan. |
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Tanda-tanda baligh.
-Tanda-tanda dari segi jasmani.
-Ciri-ciri orang yang baligh.
-Persediaan sebelum baligh.
|
-Meminta murid untuk menyusun isi-isi pelajaran pada kategorinya.
-Menerangkan sambil membetulkan jika berlaku kesalahan pada
jawapan anak murid tersebut.
|
Menggunakan bahan bantu mengajar:
-Kad manila -Kertas warna |
|
Langkah 3
(5 minit)
|
Taklif:
Bahasa: Pembebanan.
Istilah: Menerima tanggungjawab dan kewajiban sebagai seorang
islam setelah baligh.
|
-Guru menerangkan maksud taklif.
|
Strategi:
-Pemusatan guru Nilai: -Taat. -Patuh. Kemahiran: -Mendengar. -Membaca |
|
Penutup
(3 minit)
|
Pada umur 9-15 tahun, adalah peringkat yang telah cukup umur
sebagai permulaan dewasa dan boleh dikatakan seseorang yang sudah baligh. Terdapat
beberapa tanda dan ciri-ciri seseorang itu telah baligh. Kita perlu membuat
persediaan sebelum menempuh alam baligh seperti berlatih solat secara sendiri
atau berjemaah dan persediaan dalam ibadah lain juga. Ini kerana ibadah-ibadah
tersebut akan menjadi kewajiban seseorang itu apabila sudah baligh. . Ia juga
di panggil sebagai taklif, dimana seseorang itu menerima tanggungjawab dan
kewajiban sebagai seorang islam setelah baligh.
|
Guru mengulang pelajaran secara ringkas.
|
Strategi:
-Pemusatan guru Kemahiran: -Mendengar. Nilai: -Fokus. -Taat. |
|
Catatan refleksi: Saya berasa bersyukur
kerana dapat menyampaikan ilmu yang bermanfaat kepada murid dan pembelajaran
hari ini berjalan dengan lancar walaupun terdapat serba sedikit kekurangan.
Tetapi saya berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari masa
ke semasa.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN IBADAT DARJAH TIGA
MINGGU 4
Nama:
|
Masitah
Solleha Binti Sazali
|
|||
Mata
pelajaran:
|
Ibadat
|
|||
Kelas:
|
3 Amanah
|
|||
Tarikh:
|
11 Februari
2019
|
|||
Masa:
|
3.00-3.30 petang
|
|||
Bilangan:
|
25 orang
|
|||
Tajuk:
|
Mandi
|
|||
Kemahiran:
|
Membaca dan
menulis
|
|||
Kaedah:
|
Lakonan
|
|||
Pengetahuan
sedia ada:
|
1.
Murid
mengetahui mandi wajib adalah cara untuk bersihkan dari dari hadas besar.
|
|||
Hasil
pembelajaran:
|
1.
Murid
dapat menyebutkan jenis-jenis mandi wajib.
2.
Murid
dapat menyebutkan cara-cara mandi wajib mengikut turutan.
3.
Murid
boleh membaca doa selepas mandi wajib dengan lancar.
|
|||
Kemahiran
berfikir:
|
Soal jawab
dan merumus,
|
|||
Penerapan
nilai:
|
Khusyuk dan disiplin.
|
|||
Bahan bantu mengajar:
|
Kad manila
dan kertas warna, komputer dan LCD.
|
|||
Langkah/masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
catatan
|
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa.
بسم
الله الرحمن الرحيم
الله م افتح علينا حکمتک وانشر علينا من خزاءن رحمتک
ياأرحم الرحمين
|
1.
Guru meminta
murid membaca doa pelajaran.
2.
Guru dan
murid membaca doa pelajaran bersama-sama.
|
Khusyuk.
|
|
Set induksi
(5 minit)
|
Menunjukkan video animasi pendek tentang seseoang sedang mandi.
1.
Apa yang dilakukan?
Andaian jawapan:
Mandi
2.
Sebelum mandi,
adakah dia ad abaca apa-apa??
Andaian jawapan:
Ada.
3.
Baca apa?
Andaian jawapan:
Niat.
4.
Siapa yang di
sini mandi sebelum hadir ke sekolah?
Andaian jawapan:
Saya.
|
1.
Melakukan sesi soal jawab.
2.
Guru mengaitkan
situasi dengan tajuk yang hendak dipelajari.
3.
Mengaitkan isi
pelajaran dengan kehidupan seharian murid.
|
Menggunakan bahan bantu mengajar:
-Komputer -LCD. Nilai: -Fokus. -Peka. Strategi: -Berpusatkan bahan |
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Jenis-jenis mandi:
-mandi wajib dan sebab-sebab yang mewajibkan mandi.
-Mandi sunat.
-Mandi harus
|
-Guru membaca dan menjelaskan tentang jenis-jenis mandi dan
mengaitkan dengan kehidupan pelajar.
-Melakukan soal jawab dengan murid. |
Strategi:
-Berpusatkan bahan, -Berpusatkan guru.
Nilai:
-Berani mencuba |
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Rukun-rukun mandi wajib:
-Huraian rukun-rukun mandi wajib.
|
-Guru mengaitkan rukun-rukun mandi wajib dengan video yang
ditunjukkan.
-Membaca niat mandi wajib bersama-sama murid.
-Murid menghafal niat mandi wajib. |
Menggunakan bahan bantu mengajar:
-Komputer. -LCD. Teknik: -Hafalan. |
|
Langkah 3
(5 minit)
|
Sunat-sunat mandi.
Cara-cara mandi wajib.
|
-Membaca sunat-sunat mandi wajib sambal melakonkannya
-Guru melakonkan bersama-sama murid.
|
Teknik:
-Lakonan. |
|
Penutup
(3 minit)
|
Mandi terbahagi kepada 3 bahagian iaitu mandi wajib, mandi sunat
dan mandi harus. Terdapat 3 rukun mandi wajib iaitu niat, menghilangkan najis
pada badan sebelum mandi dan menyanpaikan serta meratakan air keseluruh
badan. Terdapat juga sunat-sunat mandi yang mempunyai 11 isi. Mandi wajib
mempunyai cara-cara dan turutannya .
|
-Guru melakukan pengulangan isi pelajaran secara ringkas.
-Guru meminta murid menjawab soalan yang telah disediakan pada
papan putih.
|
Menggunakan bahan bantu mengajar:
-Kad manila. -Kertas warna. |
|
Catatan refleksi: Saya berasa bersyukur
kerana dapat menyampaikan ilmu yang bermanfaat kepada murid dan pembelajaran
hari ini berjalan dengan lancar walaupun terdapat serba sedikit kekurangan.
Tetapi saya berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari masa
ke semasa.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN IBADAT DARJAH TIGA
MINGGU 5
Nama:
|
Masitah
Solleha Binti Sazali
|
|||
Mata
pelajaran:
|
Ibadat
|
|||
Kelas:
|
3 Amanah
|
|||
Tarikh:
|
11 Februari
2019
|
|||
Masa:
|
3.00-3.30 petang
|
|||
Bilangan:
|
25 orang
|
|||
Tajuk:
|
Wuduk
|
|||
Kemahiran:
|
Membaca dan
menulis
|
|||
Kaedah:
|
Dialog.
|
|||
Pengetahuan
sedia ada:
|
1.
Murid
mengetahui perlu berwuduk sebelum solat.
2.
Murid
mengetahui wuduk boleh membersihkan diri daripada hadas kecil.
|
|||
Hasil
pembelajaran:
|
1. Murid
boleh menyebutkan perkara-perkara yang merupakan syarat sah bagi wuduk.
2.
Murid
dapat membaca doa selepas berwuduk dengan lancar.
|
|||
Kemahiran
berfikir:
|
Soal jawab
dan merumus,
|
|||
Penerapan
nilai:
|
Khusyuk dan disiplin.
|
|||
Bahan bantu mengajar:
|
Kad imbasan, lembaran kertas dan marker.
|
|||
Langkah/masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
catatan
|
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa.
بسم
الله الرحمن الرحيم
الله م افتح علينا حکمتک وانشر علينا من خزاءن رحمتک
ياأرحم الرحمين
|
|
Khusyuk.
|
|
Set induksi
(4 minit)
|
Menunjukkan gambar orang sedang solat.
Andaian jawapan:
Solat.
2. Siapa dah solat zohor?
Andaian jawapan:
Saya.
3. Sebelum solat kita perlu ambil apa terlebih dahulu?
Andaian jawapan:
Ambil wuduk
|
1. Melakukan sesi soal jawab.
2. Guru mengaitkan situasi dengan tajuk yang hendak dipelajari.
3. Mengaitkan isi pelajaran dengan kehidupan seharian murid.
|
Menggunakan bahan bantu mengajar:
-Kad imbasan.
|
|
Langkah 1
(6 minit)
|
Syarat-syarat sah wuduk
|
-Memanggil beberapa orang murid untuk memegang kad imbasan dan meminta murid menyusunnya mengikut turutan.
-Bincang bersama murid akan jawapan yang betul.
|
Menggunakan bahan bantu mengajar:
-Kad imbasan
Kemahiran:
-Berfikir
Nilai:
-Berani.
-Yakin.
-Fokus
|
|
Langkah 2
(8 minit)
|
Larangan semasa tiada wuduk.
Doa selepas wuduk:
أشهد أن لآ إله إلا الله وحده لاشريک له وأشهد
أن محمدا عبده ورسوله. آللهم اجعلني من التوابين واجعلني من المتطهرين. واجعلني
من عبادک الصالحين.
Ertinya:
Aku bersaksi bahawa tiada tuhan selain
Allah SWT yang maha esa, tiada sekutu bagi-Nya, dan aku bersaksi bahawa Nabi
Muhammad SAW. Ya Allah jadikan diriku dari kalangan orang yang bertaubat dan
jadikanlah diriku dari kalangan orang yang bersuci dan jadianlah diriku dari
kalangan hamba-Mu yang soleh.
|
-Meminta murid bincang di dalam kumpuluan tentang larangan semasa tiada wuduk.
-Menghafal doa selepas wuduk.
|
Teknik:
-Menghafal.
Kemahiran:
-Mendengar.
-Melihat.
-Membaca.
Strategi:
-Berpusatkan guru.
|
|
Langkah 3
(7 minit)
|
Kelebihan berwuduk.
|
Aktiviti berkumpulan:
-Guru meminta bincang dan tuliskan kelebihan berwuduk dan perkara-perkara yang makruh ketika mengambil wuduk.
|
Menggunakan bahan bantu mengajar:
-Lembaran kertas dan marker
Strategi:
-Berpusatkan murid.
Nilai:
-Semangat berkumpulan.
-Kerjasama.
|
|
Penutup
(3 minit)
|
-Guru membuka persoalan kepada murid.
|
-Sesi soal jawab.
-Memberi aktiviti sebagai kerja rumah
|
Nilai:
-Taat.
-Patuh.
|
|
Catatan refleksi: Saya berasa bersyukur
kerana dapat menyampaikan ilmu yang bermanfaat kepada murid dan pembelajaran
hari ini berjalan dengan lancar walaupun terdapat serba sedikit kekurangan.
Tetapi saya berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari masa
ke semasa.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN IBADAT DARJAH TIGA
MINGGU 6
Nama:
|
Masitah Solleha Binti Sazali
|
|||
Mata pelajaran:
|
Ibadat
|
|||
Kelas:
|
3 Amanah
|
|||
Tarikh:
|
11 Februari 2019
|
|||
Masa:
|
3.00-3.30 petang
|
|||
Bilangan:
|
25 orang
|
|||
Tajuk:
|
Solat
|
|||
Kemahiran:
|
Membaca dan menulis
|
|||
Kaedah:
|
Lakonan.
|
|||
Pengetahuan sedia ada:
|
1.
Solat
sehari ada 5 waktu.
2.
Solat
rukun islam kedua.
|
|||
Hasil pembelajaran:
|
1.
Murid
dapat menyebutkan 3 syarat-syarat sah solat.
2.
Murid
dapat menyatakan rukun-rukun solat dengan mengikut turutan.
|
|||
Kemahiran berfikir:
|
Soal jawab dan merumus,
|
|||
Penerapan nilai:
|
Khusyuk dan disiplin.
|
|||
Bahan bantu mengajar:
|
Komputer dan LCD
|
|||
Langkah/masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
catatan
|
|
Pendahuluan
(2
minit)
|
Ucapan salam
dan bacaan doa.
بسم الله الرحمن الرحيم
الله م افتح علينا حکمتک وانشر علينا من خزاءن رحمتک ياأرحم الرحمين
|
1.
Guru meminta
murid membaca doa pelajaran.
2.
Guru dan
murid membaca doa pelajaran bersama-sama.
|
Khusyuk.
|
|
Set
induksi
(5
minit)
|
Guru memaparkan
video azan berkumandang dan orang mendirikan solat.
1.
Apa yang kamu
dampak dalam video
Andaian jawapan:
Azan.
2.
Setelah selesai
azan, apa yang dilakuakan oleh mereka?
Andaian jawapan:
Solat.
|
1.
Melakukan
proses soal jawab.
2.
Guru mengaitkan
situasi dengan tajuk yang hendak dipelajari.
3.
Mengaitkan isi
pelajaran dengan kehidupan seharian murid.
4.
Guru mengaitkan
dengan rukun islam.
|
Menggunakan bahan
bantu mengajar:
-LCD
-Komputer.
Nilai:
-Berani mencuba.
-Fokus.
Kemahiran:
-Mendengar
-Melihat
|
|
Langkah
1
(5
minit)
|
Syarat-syarat
sah solat.
|
Melakukan
sesi sumbangsaran dengan murid.
|
Strategi:
-Berpusatkan
murid.
Nilai:
-Berani
mencuba.
|
|
Langkah
2
(8
minit)
|
Rukun-rukun
solat
|
Guru meminta
seorang murid melakonkan cara bersolat sambal menerangkan setiap rukun-rukun
solat.
|
Kemahiran:
-Mendengar.
-Melihat.
Nilai:
-Fokus.
|
|
Langkah
3
(8
minit)
|
Perkara yang
membatalkan solat.
Kelebihan solat.
|
-Guru membaca
dan menerangkan perkara yang membatalkan solat.
-Guru meminta
murid-murid untuk menuliskan kelebihan solat pada papan putih.
|
Strategi:
-Berpusatkan
guru.
-Berpusatkan
murid.
Nilai:
-Berani mencuba.
-Tolong-menolong.
Kemahiran:
-Berfikir.
-Menulis.
|
|
Penutup
(3
minit)
|
-Guru membuka
ruang untuk bertanyakan soalan.
|
-Guru
memberikan tugasan sebagai kerja rumah.
|
Teknik:
-Pengukuhan.
Nilai:
-Berani
-Patuh.
|
|
Catatan refleksi: Saya berasa bersyukur kerana dapat menyampaikan
ilmu yang bermanfaat kepada murid dan pembelajaran hari ini berjalan dengan
lancar walaupun terdapat serba sedikit kekurangan. Tetapi saya berpuas hati.
Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari masa ke semasa.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN
IBADAT DARJAH TIGA
MINGGU 7
Nama:
|
Masitah
Solleha Binti Sazali
|
|||
Mata
pelajaran:
|
Ibadat
|
|||
Kelas:
|
3 Amanah
|
|||
Tarikh:
|
11 Februari
2019
|
|||
Masa:
|
3.00-3.30 petang
|
|||
Bilangan:
|
25 orang
|
|||
Tajuk:
|
Solat Jumaat:
-Pengertian
solat jumaat.
-Syarat-syarat
wajib solat jumaat.
-Tujuan atau
hikmah difardhukan solat jumaat.
|
|||
Kemahiran:
|
Membaca dan
menulis
|
|||
Kaedah:
|
Lakonan.
|
|||
Pengetahuan
sedia ada:
|
1.
Orang
lelaki akan ke masjid setiap hari jumaat untuk menunaikan solat jumaat.
|
|||
Hasil
pembelajaran:
|
1.
Murid
dapat membezakan solat jumaat dan solat fardhu.
2.
Murid
dapat menyebut 4 tujuan atau hikmah difardhukan solat jumaat.
|
|||
Kemahiran
berfikir:
|
Soal jawab
dan merumus,
|
|||
Penerapan
nilai:
|
Khusyuk dan disiplin.
|
|||
Bahan bantu mengajar:
|
Sejadah.
|
|||
Langkah/masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
catatan
|
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa.
بسم
الله الرحمن الرحيم
الله م افتح علينا حکمتک وانشر علينا من خزاءن رحمتک
ياأرحم الرحمين
|
1.
Guru meminta
murid membaca doa pelajaran.
2.
Guru dan
murid membaca doa pelajaran bersama-sama.
|
Khusyuk.
|
|
Set induksi
(5 minit)
|
Meminta beberapa murid untuk melakonkan situasi solat jumaat.
1.
Apa yang kamu
lihat?
Andaian jawapan:
-Orang solat berjemaah 2 rakaat
|
1.
Melakukan
proses soal jawab.
2.
Guru mengaitkan
situasi dengan tajuk yang hendak dipelajari.
3.
Mengaitkan isi
pelajaran dengan kehidupan seharian murid.
|
Menggunakan bahan bantu mengajar:
-Sejadah.
Nilai:
-Berani mencuba.
-Fokus.
Kemahiran:
-Mendengar
-Melihat
|
|
Langkah 1
(8 minit)
|
Pengertian solat jumaat:
-Solat jumaat ialah solat dua rakaat yang dilakukan secara
berjemaah pada waktu zuhur hari jumaat di masjid atau tempat tertentu yang
dibenarkan dengan didahului dua khutbah.
Hukum solat jumaat.
|
-Guru membaca dan menerangkan maksud sjumaat beserta hukumnya.
|
Strategi:
-Berpusatkan guru.
Nilai:
-Fokus
-Taat
Kemahiran:
-Mendengar.
-Melihat.
|
|
Langkah 2
(6 minit)
|
Syarat-syarat wajib solat jumaat.
|
-Guru memanggil seorang murid lelaki ke hadapan.
-Guru mengaitkan murid tersebut dengan syarat-syarat wajib solat
jumaat.
|
Strategi:
-Hubungan dua hala
Nilai:
-Fokus
-Taat
Kemahiran:
-Mendengar.
-Berfikir.
-Melihat.
|
|
Langkah 3
(6 minit)
|
Tujuan atau hikmah difardhukan solat jumaat.
|
-Guru melakukan sumbangsaran bersama murid.
-Guru menyenaraikan sumbangsaran murid di papan putih.
|
Strategi:
-Berpusatkan murid.
Nilai:
-Berani mencuba
|
|
Penutup
(3 minit)
|
Guru membuka ruang kepada murid untuk bertanyakan soalan.
|
-Guru memberi tugasan sebagai kerja rumah.
|
Nilai:
-Taat.
|
|
Catatan refleksi: Saya berasa bersyukur
kerana dapat menyampaikan ilmu yang bermanfaat kepada murid dan pembelajaran
hari ini berjalan dengan lancar walaupun terdapat serba sedikit kekurangan.
Tetapi saya berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari masa
ke semasa.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN IBADAT DARJAH TIGA
MINGGU 8
Nama:
|
Masitah
Solleha Binti Sazali
|
|||
Mata
pelajaran:
|
Ibadat
|
|||
Kelas:
|
3 Amanah
|
|||
Tarikh:
|
11 Februari
2019
|
|||
Masa:
|
3.00-3.30 petang
|
|||
Bilangan:
|
25 orang
|
|||
Tajuk:
|
Solat jumaat:
-Syarat-syarat
sah solat jumaat.
-Hukum
mengerjakan dan meninggalkan solat jumaat.
|
|||
Kemahiran:
|
Membaca dan
menulis
|
|||
Kaedah:
|
Dialog.
|
|||
Pengetahuan
sedia ada:
|
1.
Solat
jumaat perlu dilakukan secara berjemaah.
2.
Berjemaah
sekurang-kurangnya 40 orang.
|
|||
Hasil
pembelajaran:
|
1.
Dapat
menyebutkan adab-adab menunaikan solat jumaat.
2.
Dapat
menyebutkan syarat-syarat sah solat jumaat.
|
|||
Kemahiran
berfikir:
|
Soal jawab
dan merumus.
|
|||
Penerapan
nilai:
|
Khusyuk dan disiplin.
|
|||
Bahan bantu mengajar:
|
Kertas, pensil
warna, kad manila dan kertas warna.
|
|||
Langkah/masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
catatan
|
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa.
بسم
الله الرحمن الرحيم
الله م افتح علينا حکمتک وانشر علينا من خزاءن رحمتک
ياأرحم الرحمين
|
|
Khusyuk.
|
|
Set induksi
(5 minit)
|
Guru menampal kandungan isi syarat-syarat sah solat jumaat dan
hukumnya secara berterabur.
1.
Cuba awak teka
apa yang ustazah tampal dihadapan?
Andaian jawapan:
Tidak tahu.
2.
Cuba kaitkan
dengan tajuk yang baru awak pelajari?
Andaian jawapan:
-Syarat sah solat jumaat.
-Hukum solat jumaat.
|
|
Menggunakan bahan bantu mengajar:
-Kad manila.
-Kertas warna.
Nilai:
-Berani mencuba.
-Fokus.
Kemahiran:
-Mendengar.
-Melihat.
-Mengingat.
|
|
Langkah 1
(8 minit)
|
Guru menerangkan syarat-syarat sah solat
jumaat.
|
-Guru meminta murid untuk menyusun syarat-syarat sah solat jumaat
dengan betul pada bahan bantu mengajar yang ditampal pada papan putih.
|
Menggunakan bahan bantu mengajar:
-Kad manila.
-Kertas warna.
Kemahiran:
-Berfikir.
Nilai:
-Berani.
-Patuh.
|
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Adab menunaikan solat jumaat.
Contoh doa yang boleh dibaca diantara dua khutbah:
اللهم اني
أسألک في هذا اليوم
ان تکشف عني کربتي وان تغفرلي زنبي وترزقني من حيث لا احتسب
Maksudnya:
Ya Allah, sesungguhnya aku bermohon
kepadamu pada hari ini apa jua kiranya Engkau menghapuskan daripadaku
kesusahanku dan mengampuni akan dosaku dan memberi rezeki kepada aku yang aku
tidak dapat menjangkakanya.
|
-Guru meminta murid untuk menyusun adab-adab menunaikan solat
jumaat dengan betul pada bahan bantu mengajar yang ditampal pada papan putih.
-Guru mengajar murid membaca doa yang boleh dibaca diantara dua
khutbah dan kemudian baca bersama-sama.
|
Menggunakan bahan bantu mengajar:
-Kad manila.
-Kertas warna.
Nilai:
-Taat.
-Patuh.
-Berani.
|
|
Langkah 3
(5 minit)
|
Hukum mengerjakan dan meninggalkan solat jumaat:
-Fardhu ain.
-Dosa besar.
|
Guru menerangkan hukumnya.
|
Strategi:
-Berpusatkan guru.
Kemahiran:
-Mendengar.
|
|
Penutup
(5 minit)
|
Guru membuka ruang kepada murid untuk bertanyakan soalan.
|
-Guru meminta murid untuk membuat syarat-syarat sah solat jumaat
dan hukumnya dalam bentuk peta minda dengan menggunakan kertas yang diberi.
|
Nilai:
-Patuh.
Teknik:
-Pengukuhan
|
|
Catatan refleksi: Saya berasa bersyukur
kerana dapat menyampaikan ilmu yang bermanfaat kepada murid dan pembelajaran
hari ini berjalan dengan lancar walaupun terdapat serba sedikit kekurangan.
Tetapi saya berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari masa
ke semasa.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN IBADAT DARJAH TIGA
MINGGU 9
Nama:
|
Masitah
Solleha Binti Sazali
|
|||
Mata
pelajaran:
|
Ibadat
|
|||
Kelas:
|
3 Amanah
|
|||
Tarikh:
|
11 Februari
2019
|
|||
Masa:
|
3.00-3.30 petang
|
|||
Bilangan:
|
25 orang
|
|||
Tajuk:
|
Khutbah:
-Pengertian
khutbah.
-Rukun
khutbah.
-Syarat-syarat
sah dua khutbah.
|
|||
Kemahiran:
|
Membaca dan
menulis
|
|||
Kaedah:
|
Lakonan
|
|||
Pengetahuan
sedia ada:
|
1.
Khutbah
diadakan pada setiap hari jumaat ketika solat jumaat.
2.
Murid
pernah mendengar khutbah.
|
|||
Hasil
pembelajaran:
|
1.
Murid
dapat menyebut pengertian khutbah dengan tepat.
2.
Murid
boleh menyenaraikan syarat-syarat sah dua khutbah.
|
|||
Kemahiran
berfikir:
|
Soal jawab
dan merumus,
|
|||
Penerapan
nilai:
|
Khusyuk dan disiplin.
|
|||
Bahan bantu mengajar:
|
Teks bacaan
khutbah.
|
|||
Langkah/masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
catatan
|
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa.
بسم
الله الرحمن الرحيم
الله م افتح علينا حکمتک وانشر علينا من خزاءن رحمتک
ياأرحم الرحمين
|
|
Khusyuk.
|
|
Set induksi
(5 minit)
|
Guru melakonkan seperti seorang yang sedang membaca khutbah.
1.
Apakah yang
ustazah baca?
Andaian jawapan:
Khutbah.
|
|
Menggunakan bahan bantu mengajar:
-Teks bacaan khutbah.
Kemahiran:
-Mendengar.
-Melihat.
Nilai:
-Fokus.
-Beri kerjasama
-Berani mencuba.
|
|
Langkah 1
(8 minit)
|
Pengertian khutbah:
Bacaan yang dibaca olegh imam atau khatib sebanyak dua kali
berturut-turut yang mengandungi kata-kata pujian kepada Allah SWT, nasihat,
pengajaran, ilmu pengetahuan, serta selawat dan salam kepada rasulullah SAW.
|
Guru menerangkan maksud khutbah.
|
Strategi:
-Berpusatkan guru.
Nilai:
-Patuh.
-Fokus
Kemahiran:
-Mendengar
|
|
Langkah 2
(6 minit)
|
Rukun khutbah.
|
Guru membaca rukun khutbah dan mengaitkan dengan teks khutbah
yang telah dibaca.
|
Menggunakan bahan bantu mengajar:
-Teks bacaan khutbah.
Teknik:
-Berpusatkan guru.
Kemahiran:
-Mendengar.
-Mengingat.
|
|
Langkah 3
(6 minit)
|
Syarat-syarat sah dua khutbah.
|
Guru meminta murid membaca syarat-syarat sah dua khutbah.
|
Teknik:
-Berpusatkan murid.
Kemahiran:
-Membaca.
|
|
Penutup
(3 minit)
|
Guru membuka ruang soalan.
|
Guru memberikan aktivit sebagai kerja rumah.
|
Nilai:
-Patuh
|
|
Catatan refleksi: Saya berasa bersyukur
kerana dapat menyampaikan ilmu yang bermanfaat kepada murid dan pembelajaran
hari ini berjalan dengan lancar walaupun terdapat serba sedikit kekurangan.
Tetapi saya berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari masa
ke semasa.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN IBADAT DARJAH TIGA
MINGGU 10
Nama:
|
Masitah
Solleha Binti Sazali
|
|||
Mata
pelajaran:
|
Ibadat
|
|||
Kelas:
|
3 Amanah
|
|||
Tarikh:
|
11 Februari
2019
|
|||
Masa:
|
3.00-3.30 petang
|
|||
Bilangan:
|
25 orang
|
|||
Tajuk:
|
Khurbah:
-Tujuan atau
hikmah khutbah jumaat.
-Jenis solat
yang disertai khutbah.
|
|||
Kemahiran:
|
Membaca dan
menulis
|
|||
Kaedah:
|
Menggunakan
ICT
|
|||
Pengetahuan
sedia ada:
|
1.
Murid
mengetahui syarat-syarat sah dua khutbah.
2.
Murid
memahami maksud khutbah.
|
|||
Hasil
pembelajaran:
|
1.
Murid
dapat membezakan khutbah jumaat dan khutbah hari raya.
2.
Murid
boleh menyebut jenis dolat yang disertai khutbah.
|
|||
Kemahiran
berfikir:
|
Soal jawab
dan merumus,
|
|||
Penerapan
nilai:
|
Khusyuk dan disiplin.
|
|||
Bahan bantu mengajar:
|
Kotak, muzik,
komputer dan LCD.
|
|||
Langkah/masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran
|
catatan
|
|
Pendahuluan
(2 minit)
|
Ucapan salam dan bacaan doa.
بسم
الله الرحمن الرحيم
الله م افتح علينا حکمتک وانشر علينا من خزاءن رحمتک
ياأرحم الرحمين
|
|
Khusyuk.
|
|
Set induksi
(5 minit)
|
|
|
|
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Tujuan atau hikmah khutbah jumaat.
|
Meminta murid memberi sumbangsaran.
|
Strategi:
-Hubungan dua hala.
Nilai:
-Berani mencuba
-Yakin.
|
|
Langkah 2
(5 minit)
|
Jenis solat yang disertai khutbah.
|
Menunjukkan video solat yang mempunyai khutbah.
|
Menggunakan bahan bantu mengajar:
-LCD.
-Komputer
|
|
Langkah 3
(5 minit)
|
|
Melakukan aktiviti bermain kotak beracun.
|
Menggunakan bahan bantu mengajar:
-Kotak.
-Muzik.
|
|
Penutup
(3 minit)
|
Guru membuka ruang untuk murid bertanya.
|
Sesi soal jawab.
|
Teknik:
-Perbincangan.
|
|
Catatan refleksi: Saya berasa bersyukur
kerana dapat menyampaikan ilmu yang bermanfaat kepada murid dan pembelajaran
hari ini berjalan dengan lancar walaupun terdapat serba sedikit kekurangan.
Tetapi saya berpuas hati. Oleh itu, saya akan membuat penambahbaikan dari masa
ke semasa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan